رژیم مناسب با گروه خونی شما چیست ؟

بارها پیش آمده است که این جمله تفکربرانگیز را شنیده باشید. اما آیا تابحال کنجکاو شده‌اید که بدانید یعنی چه؟ اگر خواستار افزایش اطلاعات خود در این زمینه هستید، خوشبختانه به مقاله درستی روی آورده‌اید.

همان‌طور که می‌دانید گروه خونی به چهار بخش تقسیم می‌شود، که هر گروه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. هر گروه خونی از نظر مقدار و دارایی برخی پروتئین ها و.... متفاوت است. پزشکی به نام پیتر دی آدامو به همراه پسر خود، با توجه به ویژگی هر گروه خونی، طی 25 سال تحقیقات در این زمینه توانست جمله‌ای را به دنیا معرفی کند « رژیم غذایی مناسب گروه خونی».

اما چرا؟ قطعا این زحمات و تحقیقات بی دلیل نبوده است. هر گروه خونی طبق ویژگی‌های که دارد، برخی قابلیت‌ها را به بدن اضافه و یا کم می‌کند. برای مثال افراد دارای گروه خونیO دارای قابلیت‌ زیادی برای هضم و جذب پروتئین و چربی به نحوه احسن هستند، از این رو بدن آنها همواره خواستار پروتئین و گوشت است. قطعا توجه کرده اید که برخی از اطرافیانتان علاقه خاصی به گوشت دارند، حتما از آنها گروه خونیشان را بپرسید.

مورد دوم افراد دارای گروه خونیA هستند، این افراد به دلیل ترکیباتی که در خون خود دارند، نسبت به دیگر گروه ها بیشتر در معرض بیماری‌های قلب و عروق یا دیابت هستند. از این دکتر پیتر دی آدامو به این دسته از افراد توصیه داشته تا سبزیجات و مواد غذایی تازه مصرف کنند. موارد گفته شده تنها قطره ای دریای بیکران تحقیقات و دانسته های دکتر آدامو است. در ادامه برای فهم بیشتر گروه خونی و ارتباط آن با مواد غذایی مصرفی همراه ما باشید.

گروه خونی چیست؟

خون از دو بخش تشکیل شده است، پلاسما و گلبول. این دو بخش در همه گروه های خونی وجود مطلق دارند. اما گروه خونی چیست؟ یکسری ویژگی‌ها و تغییرات شیمیایی در دو بخش خون به وجود می‌آید که باعث می‌شود انسان چهار گروه خونی داشته باشد.

خون از دو بخش تشکیل شده است، پلاسما و گلبول. این دو بخش در همه گروه های خونی وجود مطلق دارند. اما گروه خونی چیست؟ یکسری ویژگی‌ها و تغییرات شیمیایی در دو بخش خون به وجود می‌آید که باعث می‌شود انسان چهار گروه خونی داشته باشد.

• مهم‌ترین تفاوت هر گروه خونی، آنتی ژن آن است. اولین گروه خونیO نام دارد. گروه خونیO دارای آنتی ژن فوکز است، اگر قندی به نام ان-استیل-گالاکتوزآمین، در جایگاه آن قرار بگیرد، از ترکیب این دو آنتی ژنA تشکیل می‌ شود، در این صورت گروه خونی فردA است. اما اگر در این ترکیب شیمیایی قند دی‌گالاکتوزآمین به کار برود، گروه خونی فرد B می‌ شود.

• حتما با مطالعه موارد فوق برایتان سوال شده است که گروه خونیAB چگونه تشکیل می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که هر دو قند ذکر شده در جایگاه آنتی ژن فوکز بنشینند، گروه خونیAB تشکیل می‌ شود.


گروه های خونی را بهتر بشناسیم

مطمعنا در آغاز خلقت بشر، هر چهار گروه خونی وجود نداشته‌اند، و بعد ها بر اثر تغییرات و جهش ژن، تغییر مواد غذایی و شیوه زندگی و........ این رخداد های شیمیایی اتفاق افتادند و گروه های خونی متخلف را تشکیل داده‌اند.


گروه خونی O

قدیمی ترین گروه خونی است و می‌توان گفت اولین است، از این رو گروه خونیO را مادربزرگ می‌دانند. حدودا 40 هزار سال پیش از میلاد مسیح، انسان‌هایی ملقب به سروماگنون می‌زیستند، که شباهت زیادی به انسان امروزی داشتند. این مردم دارای گروه خونیO بودند و گوشت را به عنوان منبع تغذیه خوپ انتخاب کرده بودند. افرادی که متعلق به این گروه هستند، شکارچی نام دارند،. چرا که به دلیل ترکیبات شیمیایی خاصی که در خون خود دارند، میلی بی پایان به گوشت دارند.


گروه خونی A

تقریباً می‌توان گفت گروه خونیA دومین گروه خونی بوجود آمده است. حدودا 20 هزار سال قبل از میلاد مسیح در آسیا شیوه جدیدی از لایف استایل، به نام زندگی دسته جمعی و دامداری شکل گرفت که تمرکز تغذیه مردم را از محصولات حیوانی، به گیاهان و سبزیجات تغییر داد. در طول سالهای سال این گروه خونی از آسیا به اروپا نیز نفوذ کرد. بنا به تغیر مواد غذایی استفاده شده توسط مردم، تغییراتی در خون افراد به وجود آمد که گروه خونی O در آنها تبدیل به A شد.


گروه خونی B

این سومین گروه خونی بوجود آمده در انسان است که سابقه کمتری نسبت به دو گروه قبلی دارد، چرا که حدود 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح بوجود آمده است. منطقه دقیق خلق این گروه خونی مشخص نیست و منبع آن را آفریقا، اروپا، آسیا اعلام کرده‌اند. از ویژگی های بارز این گروه خونی مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها است.


گروه خونی AB

چهارمین و آخرین گروه خونی بوجود آمده است که پراکندگی بسیاری کمی در جهان دارد. به‌طوری که حدود 5 درصد مردم جهان دارای این گروه خونی هستند. شجره نامه این گروه به 1200 سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. گروه خونیAB نیز دارای مقاومت بالایی نسب به بیماری ها دارند.



رژیم غذایی متناسب با گروه خونی و کاهش وزن


به جرئت می‌توان گفت یکی از اهداف رژیم غذایی متناسب با گروه خونی، تناسب اندام و کاهش وزن است. تا مدت ها پیش رژیم غذایی تنها بر پایه مقدار مصرفی غذا بوده, اما امروزه رژیم های بسیاری اختراع شده‌اند، که از محبوب‌ترین آنها می‌توان به رژیم غذایی متناسب با گروه خونی اشاره کرد.

در این رژیم غذایی نه‌ تنها مقدارغذا، بلکه نوع آن نیز با توجه به ژنتیک افراد برنامه ریزی می‌شود. در این رژیم غذایی افراد با توجه به گروه خونی خود از مصرف بعضی از مواد غذایی منع می‌شوند، که هنوز از نظر علمی کاملا تایید سلامت و چراغ سبز نگرفته است.

برای مثال افراد دارای گروه خونیO قابلیت بیشتری در هضم و جذب گوشت دارند، بنابراین اگر در برنامه ریزی غذایی این افراد به منظور کاهش وزن، گوشت بیشتری نسب به کربوهیدرات جای داده شود، این افراد کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. یا کسانی که گروه خونی A دارند، در هضم گوشت ضغیف بوده و بنابراین با خوردن گوشت متابولیسم بدنشان پایین آمده و کاهش وزن کمتری خواهند داشت.


استناد علمی بر رژیم گروه خونی


در این بخش سخنان نماینده ارتباطات تغذیه در بنیاد شورای اطلاعات بین المللی غذا را بشنوید. دکتر کریس سولید در نشست بین‌المللی سال 2018 اینگونه بیان کردند، که کاهش وزن بر اساس رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با سن، میزان فعالیت و کالری دریافتی روزانه دارد. از این رو اگر خواستار کاهش وزن هستید این سه اصل را باید محور خود قرار بدهید.

رژیم غذایی متناسب با گروه خونی، ایده جالبی است اما هنوز مدارک علمی کافی در این زمینه به دست نیامده است تا بتوان اثبات کرد، مواد غذایی پیوستگی خاصی با گروه خونی داشته باشند. اما می‌توانید از درآمیختگی این رژیم غذایی بخصوص با رژیم غذایی کاهش وزنی که متخصص به شما داده است، کاهش ورزن بیشتری داشته باشید. در ضمن، بیماران عزیز در نظر داشته باشند، هر رژیم غذایی که باعث کاهش وزن انسان بشود، رژیم غذایی خوبی نیست و ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.



نکات مهمی در رابطه با رژیم غذایی متناسب با گروه


• شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده است، بسیاری افراد از این رژیم نتیجه مطلوبی بگیرند، حذف غذاهای فرآوری شده باشد. غذاهای فرآوری خودشان به نوعی عامل چاقی و ایجاد بسیاری از بیماری های امروزی است که رژیم غذایی متناسب با گروه خونی، افراد را از آن منع کرده است.

• از آنجایی که این رژیم بخصوص هنوز صدرصد تایید علمی کامل نگرفته است، نمی‌توان به همه توصیه صد در صدی کرد. چرا که ممکن است برای بعضی نتیجه خوبی داشته باشد، اما بعضی دیگر نتجه نگیرند. در رعایت و پیروی از این رژیم شما از بسیاری از مواد غذایی منع می‌شوید یا مصرف آنها برای شما به حداقل می‌رسد.

• مثلا در گروه خونیO رژیم غذاییشان سرشار از پروتئین حیوانی است و برعکس در گروه خونی A مصرف گوشت کاهش داده شده و جای آن را سبزیجات گرفته‌اند. بنابراین باید بدانید که این رژیم ارائه شده توسط دکتر دی آدامو پرهیز و پیشنهادات بسیاری دارد.

هشداری برای شما، قرص‌های مکمل یا مواد غذایی


در همان ابتدا که دکتر دی آدامو این رژیم را به جهان معرفی کرد، در وهله اول برای همگان این سوال پیش آمد، پس محدودیت های غذایی چه؟ همان‌طور که در موارد فوق خواندید، در این رژیم پرهیز های بسیاری وجود دارد. برای مثال گروه خونی A فرصت چندانی برای خوردن گوشت ندارند، در این صورت، ممکن است دچار سوء تغذیه شوند و املاح و مواد مغذی بدنشان را از دست بدهند.

سوء تغذیه اختلالی است که به دلیل عدم دریافت کافی مواد غذایی مختلف، بدن دچار ضعف شده و تحلیل می‌رود. بنابراین فرد بسیار ضعیف می‌شود و در نتیجه باید انتظار بسیاری از بیماری‌ها بکشد. کسانی که از این رژیم پیروی می‌کنند و به نوعی طرفدار آن هستند، می‌گویند که این کمبودها را با قرص‌های مکمل برطرف می‌کنند. اما باید توجه داشت که مکمل ها جایگزین هستند، نه انتخاب اول!

سوال: این رژیم غذایی برای من‌هم کار می‌کند؟


• به سوال خوبی رسیده‌اید، چیزی که باعث شده است رژیم غذایی متناسب با گروه خونی تأیید علمی صد در صد نگیرد، این است که دانشمندان را بین دو تیغه قرار داده است. مواردی که باعث می‌شوند این برنامه ریزی غذایی پاسخ مثبت بدهد، حذف غذاهای فرآوری شده و سوق دهی مردم به سمت مواد غذایی ارگانیک و تازه است.

• برای مثال به افراد گروه خونی A توصیه شده است سبزیجات بیش‌تری مصرف کنند. این مسئله مانند روز روشن است که سبزیجات سرشار از املاح و ویتامین هستند و در عین حال کالری کمی دارند. این خود نوعی پوئن مثبت است. با رعایت ابن نکته همواره می‌توانید، بسیاری از بیماری‌ها را درمان یا پیشگیری کنید و همزمان کاهش وزن مطلوبی داشته باشید. اما نکته‌ای که دانشمندان را سردرگم کرده است، حذف گروهی از مواد غذایی است.


انسان در برنامه غذایی خود نیاز شدیدی به مصرف پنج گروه غذایی دارد.
  • کربوهیدرات
  • چربی‌ها
  • پروتئین‌ها
  • میوه و سبزیجات
  • لبنیات

زمانی که هر یک از این گروه‌ها از رژیم غذایی فرد کاسته شود، کمبود بعضی املاح، ویتامین، مواد معدنی و...... با خود به همراه دارد.


لکتین را بشناسیم

اصلا چرا باید رژیمی به نام رژیم غذایی متناسب با گروه خونی اختراع شود؟ مطمعنا این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته است. پس در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ سوالتان را بگیرید. علت اصلی ابداع این رژیم مخصوص، پروتئینی به نام لکتین است.

لکتین چیست؟ چندین پروتئین با اتصال به یکدیگر پروتئین جدیدی به نام لکتین میسازند، لکتین ارزش غذایی خاصی ندارد و کار آن متصل کردن قندها به یکدیگر است، اما از نوع مضر! چرا که اتصال این قند ها باعث اختلال در عملکرد گوارش و لخته شدن خون می‌شود. البته این اتفاق زمانی میوفتد، که شما لکتین ناسازگار با گروه خونی خودتان را دریافت کنید.

مثلا در حبوبات خام لکتینی وجود دارد که باعث لختگی خون در گروه خونی A می‌شود، اما نکته مهم اینجاست که این لکتین فقط در حبوبات خام وجود دارد و مردم در سرتاسر جهان حبوبات را به صورت پخته شده مصرف می‌کنند. پس اگر شما لکتینی ناسازگار با آنتی ژن‌های خون خود دریافت کنید، دچار آگلوتیناسیون می‌شوید.

آگلوتیناسیون اختلال چسبندگی است که بر اثر تجمع لکتین اتفاق می‌افتد. اما نگران نباشید تنها 5٪ لکتین موجود در غذا جذب بدن می‌شود که مقدار بسیار ناچیزی است.



برنامه غذایی گروه خونی O

یک رژیم غذایی کامل و جامع به چند بخش تقسیم می‌شود تا کل هرم غذایی را در خود جای بدهد، از این رو ما این برنامه را برای شما طبق هرم غذایی به نگارش دراورده‌ایم. گروه خونی O چهل و شش دذصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و در واقع بیش‌ترین گروه خونی موجود است. همان‌طور که می‌دانید افراد دارای این گروه خونی، خون دهنده جهانی محسوب می‌شوند به این معنی که به هر فردی با هر گروه خونی می‌توانند خون بدهند. در ادامه رژیم غذایی مخصوص این گروه را مشاهده کنید.

لبنیات

یکی از منع هایی که گروه خونی O دارد، لبنیات است. چرا که مقدار کمی از این گروه دار می‌توانند مصرف کنند. با این‌حال می‌توانید بعضی اقات از پنیر، کره، شیر و....... لذت ببرید.

میوه و سبزیجات

اگر خونتان O است، خیالتان راحت! هر میوه و سبزی را که دلتان می‌خواهد مصرف کنید.

شیرینی‌ها

می‌توانید شکلات و کاکائو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دانه‌ها

متاسفانه یا خوشبختانه باید بگوییم که در این گروه خونی تنها تعداد کمی از دانه‌ها قابل مصرف هستند. دانه‌هایی مانند جو، گندم سیاه، چاودار و ارزن.

گوشت

از خوش شانسی‌های که گروه خونی O دارد، مصرف آزاد گوشت است، چرا که اسید معده قوی دارند و به راحتی هر گوشت و چربی را هضم می‌کنند.

آجیل و حبوبات

هردو این هت از منابع تغذیه خوبی برای گروه خونی O و با خاطری آسوده می‌توانند استفاده کنند.

نوشیدنی

اگر دوستی دارید که به اصطلاح چای‌خور باشد، حتما گروه خونی‌اش را بپرسید، به احتمال زیاد O خواهد بود. از نوشیدنی‌های مجاز برای این افراد می‌توان به چای، آب گازدار، آب و انواع دمنوش اشاره کرد.

مواد غذایی منبع شده در گروه خونی O
  • گندم و غلات دیگر
  • انواع لوبیا و عدس و ذرت
  • بادام‌هندی، پسته، بادام‌زمینی
  • لبنیات و تخم‌مرغ (به‌جز موارد ذکرشده در بالا)
  • گوشت خوک، بیکن، ژامبون و گوشت غاز
  • خاویار و ماهی آزاد دودی


برنامه غذایی گروه خونی A

لبنیات

اکثر مواد غذایی در دایر لبنیات برای گروه خونی A مناسب است. مواردی مانند ماست، پنیر، کفیر، شیر بز و......

میوه و سبزیجات

تبریک میگوییم، ممانعتی در استفاده از میوه و سبزی ندارید.

نان و غلات

پرهیز چندانی در این بخش از هرم غذایی برای گروه خونی A در نظر گرفته نشده است.

آجیل و دانه ها

به دلیل وجود فیبر مطلوب در آجیل و دانه ها می‌توانید از مصرف این بخش از مواد غذایی لذت ببرید.

گوشت

گوشت و هر پروتئین حیوانی برای گروه خونی A مضر است، اما با ارفاق می‌توانید از بوقلمون و مرغ استفاده کنید.

نوشیدنی

اکثر نوشیدنی های تهیه شده از گیاهان برای شما خوب است و مقدار مجازی قهوه هم در استاندارد گروه خونی شما است‌.

مواد غذایی منبع شده در گروه خونی A
  • بیشتر پروتئین‌های حیوانی و غذاهای دریایی
  • روغن (ذرت، بادام‌زمینی، پنبه‌دانه، کنجد)
  • نخود، لوبیا لیما، قرمز، لوبیا کلیوی، تمر هندی، قرمز
  • جوانه گندم و سبوس گندم و نشاسته سیب‌زمینی
  • گندم ماکارونی، نان جو سبوس‌دار
  • فلفل و ترشی زیتون و قارچ
  • کلم و گوجه‌فرنگی‌ها
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • میوه‌های استوایی همچون: موز، انبه، نارگیل
  • چای سیاه


برنامه غذایی گروه خونی B

شاید جایز است بگویم گروه خونی B از همه خوش شانس تر است، چرا که محدودیت زیادی در رژیم غذایی خود ندارد.


لبنیات

در لبنیات مواد غذایی کم چربی مانند تخم مرغ و پنیر کم چرب برای این گروه مناسب است.

میوه و سبزیجات

اکثر میوه و سبزیجات برای این گروه منعی ندارد.

حبوبات

مصرف حبوبات به دلیل چربی کم و پروتئین گیاهی بالا برای این گروه توصیه می‌شود.

آجیل و دانه ها

در این بخش از هرم غذایی گردو بهترین گزینه است.

نان و غلات

گروه خونی B در مصرف نان و غلات باید دقت عمل کافی داشته باشند و اعتدال را رعایت کنند. ارزن، گندم، جو انتخاب خوبی برای شما است.

گوشت

در این بین می‌توان گفت ماهی سالمون، گوشت بره و گوسفند، برای این گروه خوب است.

مواد غذایی منبع شده در گروه خونی B
  • مرغ و اردک
  • محصولات لبنی با چربی بالا
  • ذرت و لوبیا سیاه
  • بادام‌زمینی و دانه کنجد
  • گوجه‌فرنگی و انار
  • نارگیل و کدوحلوایی
  • فلفل


برنامه غذایی گروه خونی AB

این گروه خونی در رژیم غذایی و همچنین ترکیبات خونی، ترکیبی از گروه خونی A و B است. چرا که مانند گروه A اسید معده ضعیفی دارند، اما همچون گروه B سازگاری خوبی با گوشت دارند. به همین دلیل محدودیت آنچنانی در مواد غذایی ندارند.


لبنیات

خامه‌ترش ماست، کفیر، شیر بز مناسب این گروه است.

میوه و سبزیجات

: شما مجاز هستید از همه میوه‌ها و سبزی‌هایی با برگ های سبز تغذیه کنید.

آجیل و دانه ها

می‌توان گفت در استفاده از این بخش تقریباً آزاد هستید.

نان و غلات

اکثر دانه‌ها و نان و غلات برای شما مجاز است و بهینه ترین انتخاب‌ها برای شما گندم سیاه، جو دوسر، ارزن، آرد برنج، سبوس و برنج است.

گوشت

در هضم انوع گوشت موفق هستید و از این رو بیشتر گوشت‌ها برایتان منعی ندارد.

مواد غذایی منبع شده در گروه خونی AB
  • گوشت گاو و مرغ و بیشتر غذاهای دریایی
  • بعضی از پنیرها
  • بستنی و شربت
  • روغن دانه (آفتابگردان، کنجد، کدوتنبل)
  • بیشتر لوبیاها
  • میوه‌های گرمسیری
  • پرتقال و فلفل
  • تربچه، ذرت، گندم‌سیاه و سویا
  • سرکه و کافئین


کلام آخر


در هر صورت اگر قصد کاهش وزن دارید یا خواستار برنامه غذایی منظم برای حفظ سلامتی و تناسب اندام هستید، از اقدامات خودسرانه دست بردارید و به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. همان‌طور که در مطالب فوق مطالعه کردید، رژیم غذایی متناسب با گروه خونی هنوز تأیید علمی صد در صدی نگرفته است و همه متخصصان چراغ سبز به آن نداده‌اند، اما درآمیختگی آن با برنامه غذایی ارائه شده توسط متخصص به منظور کاهش وزن و تناسب اندام، تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارد. همچنین در وهله اول باید از گروه خونی خود مطمعن شوید و برای آزمایشات دیگر جهت بررسی بیماری های دیگر به پزشک مراجعه کنبد.




به اشتراک بگذارید


نظر شما
نظرات کاربران (1)

مهدیه نظری

بسیار عالی و کاربردی ممنونم واقعا ❤️️❤️️❤️️

مهدیه نظری

لطفا صبر کنید