بهترین وسیله ورزشی برای کالری سوزی

بهترین وسیله ورزشی برای کالری سوزی


روزانه افراد زیادی هستند که به دنبال روش‌های مختلفی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. از پررنگ ترین سوالاتی که در ذهن این افراد شکل می‌گیرد این است که، کدام وسیله ورزشی مرا زودتر لاغر می‌کند یا به عبارت ساده تر، با کدام وسیله ورزشی کالری بیش‌تری می‌سوزانم؟ برای پاسخ به این سوال، در وهله اول باید بدانیم کالرزس سوزی یعنی چه؟ همین الان ذهن خود را مرور کنید، آیا واقعا می‌دانید کالری سوزی یعنی چه و چه نقشی در میزان کاهش وزن شما دارد؟ قطعا همه افراد این نام را شنیده و چند جمله‌ای از آن می‌دانند. اما توضیح دقیق و جامعی از آن ندارند. این‌که به دنبال وسیله ورزشی برای کالرزی سوزی بیش‌تر باشید، اشکالی ندارد. اما علاوه بر کالری سوزی شرایط بدنی و توانایی خود را نیز ملاک قرار دهید. بیایید کلاه خودمان را قاضی کنیم و ببینم اصلا هدف دقیق و اصلی از کاهش وزن چیست، آیا هدف منطقی دارید؟ اگر دارید، پس به ادامه مقاله بپردازید.


کالری سوزی چیست؟

به سوال درستی رسیده‌اید، در واقع نام واحد انرژی که بدن برای فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کند کالری است. ماهیت این انرژی پرکاربرد نوکلئیک اسیدی به نام آدنوزین تری فسفات است. هنگامی که شما می‌خواهید فعالیتی را انجام دهید، برای مثال راه رفتن، این واحد انرژی از آدنوزین تری فسفات طی تغییراتی تبدیل به آدنوزین دی فسفات می‌شود. به این صورت سلول‌های بدن شما از آن استفاده می‌کنند و شما به راحتی کارهای مختلفی را انجام می‌دهید. هر انسال بالغی به‌طور میانگین، روزانه 2500 الی 3000 کالری می‌سوزاند. این میزان کاملا مناسب یک فرد بالغ است. اما در صورتی که کالری ورودی هم محدود به همین مقدار باشد. که اگر بیشتر باشد، کالری‌های اضافی در قالب چربی در قسمت‌های مختلف بدن ذخیره می‌شوند برای روز مبادا. لابد می‌پرسید اصلا چرا بدن ما کالری‌های اضافی را ذخیره می‌کند، همان اول دور بریزید تا دچار چاقی نشویم! بدن و مغز ما گاهی از افکار خودمان باهوش‌تر هستند، چرا که مغز متابولیسم و ذخیره انرژی بدن را بگونه‌ای تنظیم کرده است که اگر مدتی هرچند کوتاه به شما غذایی نرسد، بتواند از ذخایر استفاده کند و شما بتوانید به زندگی ادامه بدهید. با خود فکر کنید چرا هنگامی که گرسنه هستید، اما شرایط غذا خوردن ندارید، نیرو برای انجام کار دارید؟ به این دلیل که بدن در حال استفاده از ذخایر است. از همه این‌ها که بگذریم، وارد بحث اصلی خودمان می‌شویم. کالری‌سوزی به منظور کاهش وزن و تناسب اندام. همان‌طور که گفتم این نام را زیاد شنیده‌اید، کالری سوزی به منظور کاهش وزن یعنی کالری مصرفی شما از کالری وردی بدنتان بیشتر باشد. برای مثال امروز 2500 کالری غذا خورده‌اید، اگر می‌خواهید وزنتان را بکاهید، باید 3000 کالری بسوزانید. در این صورت بدن شما آن 500 کالری که بیشتر سوزانده‌اید را از چربی‌های ذخیره شده به دست میاورد و به مرور زمان شما لاغر می‌شوید. پس نتیجه کالری‌سوزی صحیح، چربی سوزی است. وارد بحث چربی‌سوزی شده‌ایم، در ادامه چند خطی در این مورد بخوانید.


چربی‌سوزی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

اولویت اول استفاده بدن انسان کربوهیدرات‌ها هستند، اگر بدن کربوهیدرات کم بیاورد به سراغ چربی‌ها می‌رود، اگر می‌خواهید بدنتان را به سراغ چربی‌ها بفرستید، تنها گرسنگی کشیدن و رژیم غذایی کافی نیست. باید از جایتان بلند شوید و تکانی به خودتان بدهید، تنها پس از 30 دقیقه ورزش پیوسته کربوهیدرات یا همان قند خون به پایان می‌رسد و اگر ورزش را ادامه دهید، بدنتان به سراغ چربی‌ها می‌رود و آنها را در فرمت انرژی استفاده می‌کند. به این می ‌گویند چربی سوزی. نگاهی به کف دستان خود بیاندازید! با یک انگشت کف دستتان را فشار دهید، چیزی که حس می‌کنید چربی است. شاید بگویید نه امکان ندارد، دست عضوی لاغر است و نمی‌تواند چربی داشته باشد. اما این‌طور نیست، این فقط افراد چاق نیستند که چربی دارند، هر انسان سالمی دارای 18 الی 22 درصد چربی است. چربی‌ها هم وظیفه‌شان تامین انرژی یا چاق نشان دادن شما نیست. مثلا چربی ها در دستان شما نقش ضربه‌گیر دارند. یا در بخش‌های دیگر بدن نقش عایق گرما را دارند و هزاران وظیفه دیگر...... چربی‌ها در صورتی که از حد مجاز بیش‌تر نباشند، بسیار سودمند و صدالبته نیاز بدن هستند. اما اگر اضافه وزن دارید به شکمتان نگاه کنید، چربی‌های اضافه و تا حدودی به درد نخور را می‌بینید. همان کالری‌های اضافه‌ای هستند که چاره‌ای جز ذخیره شدن نداشتند، آن هم در قالب چربی!


بهترین وسیله ورزشی برای کالری سوزی

حتما تا بحال بارها به مطب متخصص تغذیه رفته‌اید و رژیم‌های متفاوتی را امتحان کرده‌اید. اما جواب نگرفته‌اید، چرا؟ شاید ورزش نمی‌کرده‌اید! اما نگران نباشید، بال پرواز شما به سوی هدف، ورزش است و لوازم ورزشی که به شما که کمک شایانی به شما می‌کند. در ادامه به بهترین وسیله های ورزشی برای کالری سوزی خواهیم پرداخت.


تردمیل باشگاهی و خانگی

تردمیل را دسته کم نگیرید! این وسیله ورزشی نسبتاً غول پیکر با نمایی مدرن، شما را به یاد بدنسازی و باشگاه‌های مملو از ورزشکار می‌اندازد. این تصور آنچنان هم غلط نیست، ورزشکاران زیادی بودند و هستند که با تردمیل و ترکیب آن با ورزش‌های دیگر به تناسب اندام مناسبی رسیده‌اند. یک تردمیل مناسب با قابلیت‌های بی‌شماری که دارد، می‌تواند در زمانی کوتاه تر شما را به هدفتان برساند. تردمیل‌های خانگی و باشگاهی دارای امکاناتی هستند که در نگاه اول شاید غیر مفید باشند، اما هنگام استفاده نیار آن ها را حس می‌کنید.


امکاناتی نظیر

  • ضربه‌گیر
  • کمک فنر
  • گیره ایمنی
  • تسمه‌هایی در اندازه های مختلف
  • نمایشگر ال سی دی
  • آویز لباس
  • نگه‌دارنده بطری
  • قابلیت music player
  • پورت USB
  • شیب برقی متغیر
  • تحمل وزنی بالا

اگر پیاده‌روی و دویدن را به عنوان فعالیت ورزشی خود برای کالری‌سوزی انتخاب کرده‌اید، باید بگویم انتخاب هوشمندانه‌ای داشته‌اید. چرا که پیاده‌روی و دویدن از ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند. تخصص ورزش‌های هوازی کالری‌سوزی و در نتیجه چربی‌سوزی است.

ورزش‌های هوازی با بالابردن ضربان قلب، تعداد تنفس شمارا بالابرده و در نتیجه متابولیسم بدنتان دوچندان می‌شود و نیاز شما به کالری افزایش میابد، اینگونه شما چربی می‌سوزانید.

حالا می‌پرسید چرا تردمیل را پیشنهاد می‌کنیم؟ به دلیل اینکه در محیط بیرون به علت تأثیر عوامل خارجی بخش زیادی از حواس شما را به خود معطوف می‌کند و شما توانایی رعایت همه اصول‌های یک پیاده‌روی یا دویدن درست در جهت کالری‌سوزی را ندارید.

از طرفی دیگر برای کالری‌سوزی بیش‌تر نیاز به تغیر سرعت متناوب دارید، که انجام این کار در محیط خارجی و مکان بی‌ثبات به درستی امکان پذیر نیست. اما پیاده‌روی به روی تردمیل این امکان را به شما می‌دهد که سرعت و شیب خود را به صورت متمرکز و دوره‌ای تغییر دهید، در نتیجه بدن شما دچار شوک شده و کالری بیشتری استفاده می‌کند.

شما برای نتیجه گیری بهتر نیاز به اطلاع از میزان کالری صرف شده دارید، تردمیل دارای صفحه نمایشگری است که اطلاعاتی از قبیل سرعت، مدت زمان فعالیت، میزان کالری مصرفی، ضربان قلب و....... را در اختیار شما قرار می‌دهد. اینگونه شما به اندازه‌ای که نیاز دارید کالری می‌سوزانید. ضربه‌گیر های اعمال شده در تردمیل، خستگی و درد را از پاهای شما دور می‌کند و بدون احساس خستگی مدت بیش‌تری صرف ورزش و نزدیم شدن به اهداف سلامتیان می‌کنید.

از مزیت های دیگر تردمیل، گیره‌های ایمنی اعمال شده در آن است. چرا که هرگاه احساس خطر یا لغزش کردید، دیگر ترس افتادن و آسیب دیدگی ندارید. گیره‌های ایمنی از شما محافظت می‌کنند.


دوچرخه ثابت اسپینینگ

دوچرخه‌های ثابت اسپینینگ، دارای قدرت بالایی در کالری‌سوزی هستند و این دو دلیل مهم دارد. دلیل اول اینکه همان‌طور از نامش پیداست دوچرخه است و استفاده از آن انرژی زیادی را می‌طلبد. دوچرخه سواری شاید در ظاهر ساده جلوه کند، اما انرژی زیادی را از شما می‌گیرید. علت دوم اینکه، اسپینینگ است و قدرت و امکانات بالایی دارد. با خود نگویید که نه دوچرخه‌ نمی‌تواند مرا لاغرکند، آن هم دوچرخه‌ ثابت!!! ران پا بزرگ‌ترین عضو بدن است و برای تکان دادن مستمر آن باید از شیره جانتان کالری بسوزانید. ویژگی‌های که یک دوچرخه ثابت اسپینینگ باعث محبوبیت و بهترین وسیله ورزشی کالری‌سوز بودنش می‌شود به شرح زیر است:


  • نمایشگر ال سی دی
  • دیسک 13 کیلوگرمی
  • سختی پدال قابل تنظیم
  • دسته‌های قابل تنظیم
  • طراحی ارگونومیک
  • صندلی قابل تنظیم
  • و..........

همان‌طور که مطالعه‌ کردید، استفاده از دوچرخه ثابت کالری‌سوزی بهتری نسبت به اکثر لوازم ورزشی‌های دیگر دارد. نمایشگر ال سی دی این محصول اطلاعات دقیقی را از شرایط بدنی مانند کالری مصرفی، ضربان قلب، سرعت و مدت فعالیت و....... را به شما نشان می‌دهد که می‌توانید با میزان کالری که لازم دارید هماهنگ باشید. از طرفی دیگر سختی پدال باعث شاق شدن پا زدن می‌شود و هرچه سختی بیش‌تر باشد کالری بیشتری صرف پا زدن می‌شود. البته یادآور شوم که سختی پداب این دوچرخه قابل تنظیم است و شما باید با توجه به شرایط بدنی و توانایی خودتان میزان سختی را تنظیم کنید.

دسته‌های قابل تنظیم هم که به شما امکان تنظیم ارتفاع متناسب با قدتان را می‌دهد. در این شرایط شما حالت بدنی بهینه‌تری خواهید داشت. همچنین فیگور بدنتان استاندارد خواهد بود، که اگر نباشد، بدن درد و کوفتگی شدیدی در انتظارتان خواهد بود.

طراحی آرگونومیک نیز، ویژگی مهمی است که هر وسیله ورزشی ملزم به داشتن آن است. چرا که حالت بدنی صحیح هنگام ورزش نه‌تنها باعث مصرف کالری بیش‌تری می‌شود، از آسیب های جدی جلوگیری‌ می‌کند. به همین دلیل است که مربیان تاکید بر درست انجام دادن هر حرکتی دارند، چرا که اگر حرکتی را اشتباه انجام دهید، صدمات جبران‌ناپذیری به عضلات، استخوان، رگ، مفصل، تاندون و....... بدن شما وارد می‌شود.

صندلی دو جهتی نیز به شما امکان تنظیم به صورت افقی وعمودی را می‌دهد، خیالتان از بابت راحتی بدنی آسوده باشد. البته بخاطر داشته باشید که دوچرخه‌ وسیله ورزشی سودمندی است، اما به شرطی که مشکلاتی از قبیل ناراحتی مفاصل زانو نداشته باشید، اگر بیماری مفاصل دارید، در وهله اول با پزشک مشورت کنید و سپس اقدام به خرید دوچرخه ثابت اسپینینگ کنید.


تاکیداتی در این زمینه

اگر در حال رژیم و ورزش برای کاهش وزن هستید و وزنتان پایین آمده است، با اراده و جدیت بیش‌تری ادامه بدهید، چرا که سلول چربی ازبین نمی‌رود، فقط کوچک می‌شود. بنابراین اگر در روند خود غفلت کنید دوباره وزن خواهید گرفت. کالری‌های مصرفی خود را بشمارید و با توجه به آن کالری دریافت کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

از وسیله ورزشی که راحتی بیشتری در استفاده از آن دارید کمک بگیرید، چرا که علاقه به نوع ورزش در دوام آن تاثیر بسزایی دارد. این امر ورزش را برای شما به تفریح تبدیل می‌کند.

تنها ورزش و یا تنها رژیم راه مناسب و امنی برای کاهش وزن نیستند، انسان هنگامی که قصد لاغری داشته باشد، مانند یک پرنده است. یک بال آن ورزش و بال دیگر تغذیه است، آیا با یک بال می‌توانید پرواز کنید؟ به خودتان گرسنگی ندهید، با گرسنگی زیاد و طولانی مدت بدن وارد حالت بقا می‌شود، اینگونه که دیگر وزنی کم‌ نخواهید کرد! چرا که بدنتان احساس می‌کند قرار نیست دیگر غذای کافی رساندن شود و تمام ذخایر را در آهسته‌ترین حالت استفاده می‌کند.

مراعات غذایی و ورزش را به سبک زندگی خود تبدیل کنید. اینکه دوماه رژیم باشید و ورزش کنید و پس از رسیدن به وزن دلخواه دوباره روال قبل را ادامه دهید، کاملا به ضرر شماست، چرا که تغیرات پی در پی وزن عوارض و بیماری‌های جدی را برایتان به بار می‌آورد.



کلام آخر

در مطالب فوق، با بهترین وسیله ورزشی برای کالری سوزی آشنا شدید. همچنین اگر در مطالعه مقاله دقت عمل کافی به خرج داده باشید، نکات طلایی درمورد چربی‌سوزی، کالری‌سوزی، موارد مهم و.......... را برایتان شرح داده‌ایم، اگر به هر دلیلی شما هم نیاز به کاهش وزن و سوزاندن کالری بیشر دارید، به شما توصیه می‌کنیم از این لوارم ورزشی بهره بگیرید. چرا که دستگاهی با قدرت کافی، کیفیت بالا و امکانات بی‌شمار، سختی راه را برای شما هموار کرده و کمک زیادی به قوی ماندن انگیزه شما می‌کند. در هر صورت اگر تمایل به خرید لوازم ورزشی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت، دوچرخه شهری اپتیکال و........ دارید، ما فروشگاه لیدر اسپرت را به شما معرفی می‌کنیم. با اطمینان کامل از کیفیت لوازم و خاطری آسوده خرید کنید و قدم به قدم به هدف خود نزدیک شوید.



به اشتراک بگذارید


نظر شما
نظرات کاربران (0)


لطفا صبر کنید